KNWU, KOGA en TU Delft gaan optimale baanfiets ontwikkelen voor Olympische Spelen in Tokyo

Uniek platform voor innovatie in de wielersport

250398 1dtb1088 f17e35 original 1497264314

Nieuwegein, 27 juni 2017

De Koninklijke Nederlandsche Wielrenunie (KNWU), fietsenleverancier KOGA en de TU Delft werken samen aan een compleet nieuwe fiets voor het baanwielrennen. Het wordt een lichtgewicht en aerodynamische fiets die rekening houdt met de individuele verschillen tussen renners. De KNWU verwacht dat met deze baanfiets snellere tijden gerealiseerd kunnen worden doordat iedere fiets geheel wordt afgestemd op de individuele eigenschappen van de renner en het onderdeel waar hij of zij op uitkomt. De Nederlandse baanwielrenners gaan met de nieuwe fiets in 2020 de strijd aan tijdens de Olympische Spelen in Tokyo.

Actieve rol renners en staf

Voor de Olympische Spelen in Beijing ontwikkelde KOGA voor Theo Bos al een speciale fiets, de Kimera.  Nu worden de nieuwe - specifiek op iedere renner afgestemde - baanfietsen voor de hele selectie ontworpen en ontwikkeld. De renners en staf van de nationale baanselectie vervullen een actieve rol bij de realisatie van de nieuwe fiets. Het project is onlangs gestart met een co-creatie sessie waarin de wensen en inzichten van de renners dienden als input. “Super inspirerend om samen met engineers en designers te kunnen werken aan de optimale fiets”, aldus baansprinter Jeffrey Hoogland (meervoudig Europees kampioen).  

Super inspirerend om samen met engineers en designers te kunnen werken aan de optimale fiets.

Jeffrey Hoogland

KOGA verwacht dat de fiets begin 2019 gereed zal zijn. Maar voor het zover is moet er nog veel worden gedaan. KOGA werkt in dit project ook samen met partners Pontis Engineering en Actiflow. “Wij geloven in een holistische aanpak waarbij de fiets als geheel en in samenhang met de bereider geperfectioneerd wordt.”, zegt Mark Dorlandt, projectleider bij KOGA. “Wij denken dat in de integratie tussen het frame en de componenten, waaronder de cockpit (stuur en voorbouw), zadelpen en wielen nog veel winst te halen is.” Daar komen ook de onderzoekers van de TU Delft om de hoek kijken. 

Rol van de wetenschap

Vanuit meerdere disciplines is de TU Delft betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe baanfiets. Zo zullen aerodynamici meedenken hoe de luchtweerstand nog verder verlaagd kan worden en experts op het gebied van lichtgewicht materialen gaan helpen om een fiets te creëren met een optimale stijfheid bij een minimaal gewicht. Op de TU Delft wordt veel onderzoek gedaan naar de stabiliteit en de besturing van de fiets, ook deze kennis wordt meegenomen in het nieuwe ontwerp van de baanfiets. “Het is belangrijk de geometrie van de fiets zodanig op de rijder af te stemmen dat deze optimaal wendbaar is en tegelijkertijd al het vermogen dat de fietser levert wordt omgezet in voorwaartse snelheid”, legt onderzoeker Arend Schwab uit.  

250396 1dtb1100 8eaa05 large 1497264313

Innovatie wielersport

Door een sterke samenwerking tussen sporters, bedrijfsleven en de wetenschap kunnen we in Nederland echt verschil maken”,  zegt Vincent Luyendijk, directeur KNWU. KNWU, KOGA en TU Delft werken daarom samen in een platform voor innovatie in de wielersport. “De te ontwikkelen baanfiets is de eerste concrete innovatie richting Tokyo 2020, maar we verwachten de komende periode nog meer, ook met nieuwe partners in wat wij Project Tokyo noemen’, aldus Vincent Luyendijk. De voortgang zal de komende tijd te volgen zijn via de media en eigen kanalen van de partners.

--

Meer informatie

Voor meer over het project kunt u contact opnemen met; 

KOGA

Mark Dorlandt (projectleider)

m.dorlandt@accell.nl  +31653339131 

KNWU

Vincent Luyendijk (algemeen directeur)

vincent.luyendijk@knwu.nl +31639773624 

TU Delft

dr. Daan Bregman (coördinator TU Delft Sports Engineering Institute) d.j.j.Bregman@tudelft.nl  +31624462917 

Arend Schwab (onderzoeker TU Delft)

a.l.schwab@tudelft.nl   +31 6 2852 7539

  

Claire Hallewas (persvoorlichter TU Delft)

c.r.hallewas@tudelft.nl +31640953085 

Over KOGA

KOGA is een premium brand met een sportief karakter. Opgericht in 1974 en sindsdien consistent werkend op basis van de bedrijfsfilosofie, waarin de ontwikkeling en bouw van handgemaakte, exclusieve, kwalitatief en technisch zeer hoogwaardige fietsen centraal staat. Continue innovatie en een intensieve relatie met topsporters en profteams in de internationale wielersport zijn de bouwstenen van het merk. Voor de ontwikkeling en kwaliteitsbeheer beschikt Koga over een eigen, uitgebreid Quality Center. Koga is uitgegroeid tot een internationaal merk: naast de thuismarkt in Nederland exporteert Koga haar programma naar Duitsland, België, Scandinavië, Zwitserland, Oostenrijk, Engeland, Australië en Azië. Bekende fietsen van het merk zijn: Worldtraveler, Beachracer en de Kimera. KOGA is onderdeel van de Accell groep.

Over Accell Group

Accell Group richt zich internationaal op de midden- en hogere segmenten van de markt voor fietsen en fietsonderdelen en -accessoires. De onderneming heeft markt leidende posities in Nederland, België, Duitsland, Italië, Frankrijk, Finland, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In Europa is Accell Group marktleider in fietsen, gemeten in omzet.

Over de KNWU

De KNWU is de overkoepelende sportbond van en voor de wielersport in Nederland. De KNWU is er voor de top-, wedstrijd en breedtesport. Onderverdeeld in verschillende disciplines: weg, BMX, baan, veld, MTB, para-cycling en kunstwielrennen. Wij hebben als doel iedereen in Nederland beter te laten fietsen. 

Over TU Delft 

Fascinatie voor science, design en engineering is wat de ruim 22.000 studenten en 4.700 medewerkers van de TU Delft drijft. De TU Delft is niet alleen de oudste, maar ook de grootste technische universiteit van Nederland. De TU Delft werkt samen met vele andere onderwijs- en onderzoeksinstellingen in binnen- en buitenland en staat bekend om de hoge standaard van onderzoek en onderwijs.  Op de TU Delft wordt vanuit meerdere disciplines gewerkt aan technologie en innovatie in de sport. Alle verschillende disciplines zijn gebundeld in het TU Delft Sports Engineering Intitute. Daarbij richt de TU Delft zich zowel op technologie voor de topsport als de recreatieve sport. 

Over Baanwielrennen

Baanwielrennen is een spectaculaire discipline van de KNWU. Na de successen van Theo Bos, Teun Mulder en Tim Veldt is ook in recente jaren de Nederlandse baanploeg uitermate succesvol op internationale toernooien. Elis Ligtlee (goud) en Matthijs Büchli (zilver) haalden medailles in Rio de Janeiro. Jeffrey Hoogland, Kirsten Wild en Theo Bos wonnen diverse medailles op EK’s, WK’s en OS. Recent verraste Harrie Lavreijsen met zilver op het WK in Hongkong. Voor het baanwielrennen biedt de KNWU een fulltime topsportprogramma, vanuit de baan in Omnisport Apeldoorn en topsportcentrum Papendal.

Download PDF
Download PDF
Over KNWU

De afdeling Communicatie voorziet media van informatie en behandelt verzoeken voor interviews, opnames en beeldmateriaal. De afdeling Communicatie is bereikbaar via telefoonnummer 030 - 751 33 17 of per e-mail via pers@knwu.nl.

KNWU
De Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) is opgericht op 26 januari 1928. De KNWU is de overkoepelende sportbond van én voor de wielersport in Nederland. Het doel van de bond is om geheel sportief wielerminnend Nederland adequaat te ondersteunen. De KNWU telt ruim 32.000 leden per 1 april 2016. Onder auspiciën van de KNWU worden er jaarlijks honderden wielerwedstrijden en diverse evenementen voor prestatieve fietsers georganiseerd.